Blog - 5 redenen waarom handen wassen in jouw bedrijf centraal moet staan

De link tussen handhygiëne en de publieke gezondheid moge duidelijk zijn, maar welke rol speelt het wassen van de handen in ondernemingen? Uit onderzoek van hygiënebedrijf Essity1 onder duizenden mensen uit verschillende landen en branches blijkt dat handen wassen de productiviteit kan verhogen, de tevredenheid onder werknemers vergroot en zelfs de sales kan verbeteren. Vijf redenen waarom.

  1. Werknemers willen een goede handhygiëne

Mede door het coronavirus is er wereldwijd nog nooit zoveel aandacht geweest voor een goede hygiëne, niet alleen onder particulieren, maar ook onder werknemers. Meer dan 4 op de 10 werknemers geeft aan zich altijd of vaak zorgen te maken ziek te worden door een gebrek aan hygiëne en evenveel mensen zien graag dat er op het werk meer aandacht besteed wordt aan handhygiëne. Het zal je vast niet verbazen dat de helft van het restaurantpersoneel de handhygiëne graag wil verbeteren, maar zij zijn niet alleen. Ook werknemers in de industrie en sales zien handhygiëne graag hoger op de agenda staan.

  1. Investeren in handhygiëne leidt tot een hogere productiviteit

Wil je je werknemers productief houden? Geef ze dan de middelen en de kennis over een goede handhygiëne op het werk. Regelmatig de handen wassen met zeep en ze daarna drogen met een papieren handdoek is een van de meest effectieve manieren om te voorkomen dat bacteriën zich verspreiden en je collega’s ziek worden. Alleen al in de VS gaan jaarlijks ongeveer 17 miljoen werkdagen verloren door de griep – iets wat deels voorkomen kan worden door de handen te wassen met zeep.

  1. Handen wassen zorgt voor tevreden werknemers

De wetenschap dat iedereen op het werk regelmatig de handen wast heeft een positieve invloed op het welzijn van 8 op de 10 werknemers. 4 op de 10 voelt zich comfortabeler en veiliger en 3 op de 10 ervaart meer tevredenheid. Het promoten van handen wassen zou werknemers zelfs blijer (23%) en minder gestrest (14%) maken, aldus het onderzoek.

  1. Handhygiëne zorgt voor meer klanten en een hogere klantloyaliteit

De helft van de respondenten geeft aan het op te merken wanneer iemand de handen niet of niet goed wast. Een slechte hygiëne kan ertoe leiden dat er af wordt gezien van een deal. 10% van de mensen ziet af van een hotel- of doktersbezoek door een gebrek aan hygiëne en meer dan de helft geeft aan niet naar een restaurant te gaan waar de hygiëne niet op orde is. Een goede (hand)hygiëne kan daarentegen juist de loyaliteit een boost geven. De helft van de mensen is meer bereid om een restaurant nogmaals te bezoeken wanneer ze zien dat er duidelijke routines zijn voor het wassen van de handen.

  1. Schone handen geven meer vertrouwen

Wanneer je schone handen hebt, heeft dit ook invloed op de manier waarop anderen jou zien. Een ruime meerderheid (8 op de 10) is positiever over mensen die regelmatig hun handen wassen. Mensen die hun handen op de juiste manier wassen worden gezien als professioneler (26%), betrouwbaarder (26%), zorgzamer naar anderen (42%) en zorgvuldiger (50%) – kenmerken die een belangrijke rol spelen bij netwerken en sales.

Kortom: wanneer je vaker je handen wast, kan dat een positieve invloed uitoefenen op de productiviteit, de medewerkerstevredenheid en de sales. Geef handhygiëne daarom meer prioriteit en zorg ervoor dat iedereen toegang heeft tot water en zeep. Promoot handen wassen binnen je hele organisatie – en vergeet niet om je klanten hiervan op de hoogte te stellen!

Geplaatst op 2 oktober 2020